Täna tegime intervjuu AS Lääne Raudtee juhatuse liikme Rein Riisaluga.
AS Lääne Raudtee on tellinud uurimistööd. Mis uurimustööd need täpsemalt olid?
Me oleme tellinud geodeesia – ja geoloogiatööd Riisipere-Turba lõigul ja Ellamaa piirkonnas. Need on sellised tööd, et kui me räägime raudtee projekteerimisest, siis projekteerijad küsivad lähteandmetena seda, et millised on mõõdetud kõrgused ja milline on maastik kohapeal. Teise küljepealt seda, mis raudteetammi all on ehk millised maapinnakihid või millised on materjalikihid.
Tehtud on viie kuu töö ja AS Eesti Raudtee on töömaterjalid juba endale saanud.
Te olete käinud kohtumas AS Eesti Raudtee esindejatega. Millised on olnud kuumemad teemad selle projekti juures?
Vabariigi Valitsus on selge otsuse ja AS Eesti Raudtee omanik on andnud täitmiseks, et raudtee tuleb ehitada Turbani ja seda 2018. aasta jooksul. Me (AS Lääne Raudtee) oleme omalt poolt palju töid ära teinud ja meie koostöö fookus on olnud selles, et viia nad kurssi, mis on tehtud, anda materjale üle, vastata küsimustele ja vaadata selle pilguga, võib-olla saaksime täna veel mõned tööd ära teha.
Meediast on läbi käinud, et raudteetamm Riisipere-Haapsalu-Rohuküla kuulub AS Lääne Raudteele, kuigi tegelikult see kuulub OÜ Haapsalu Raudteele. Kellele see tamm siis õieti kuulub?
Kui me räägime nüüd puhtalt omandiõiguse teemast, siis raudteetamm kuulub OÜ Haapsalu Raudteele. Peale seda, kui Lääne Raudtee hakkas rääkima sellest, et meil on ettevõtjad valmis ise panema kapitali, võtma pankadest laenu juurde, ehitada see raudtee valmis tingimusel, et Elroni rongid, mis on riigi ja Euroopa Liidu rahade eest ostetud, hakkaksid nii Turbani, Haapsaluni, Rohukülani. Oleme OÜ Haapsalu Raudteega leppinud kokku, et see tamm ei läheks kolmandale või neljandale isikule vaid meil on leping tammi kasutamiseks, peame maksma OÜ Haapsalu Raudteele tammi väärtuse kinni aga meil oleksid väga selged kokkulepped tammi osas.
Kokku on lepitud ka selles, et kui kuskil lõppeb Eesti Raudtee infrastruktuur ja kuskil algab Lääne Raudtee infrastruktuur, kuidas need üleminekud oleksid. See kuulub meie arvates projekti arenduse juurde.
Täna on meil leping OÜ Haapsalu Raudteega, et me saame kõikide tammiga seotud küsimustes esindada Haapsalu Raudtee positsioone.
Mis on Riisipere-Turba projekti järgmised plaanid?
Täna me peaksime töötama sellel suunal, mida teha, et raudtee läheks Turbaks edasi. Milline oleks finantseerimissüsteem, kas Lääne Raudtee saaks kuidagi abiks olla Eesti Raudteele või leiab Eesti Raudtee ja riik omalt poolt lahendused rahastusskeemile. See on tegelikult võtmeküsimus. AS Lääne Raudtee missioon on tuua rongid vähemalt Haapsaluni ja me näeme, et meil on jätkuvalt tööd küll.
Meie eesmärk on täna anda omalt poolt tehtud tööd Eesti Raudteele üle. Oleme omavahel põhiprintsiibid kokkuleppinud, kuidas me suhtleme ja järgmised sammud on teineteisele kommunikeeritud. Järmised kaks kuud väga tõised ehk suvi tuleb raudtee tähe all.
Toimetas,
Rene Henri Rand